Veel gestelde vragen
Kosten
Wat kost een behandeling?
Wanneer u verzekerd bent voor fysiotherapie dan zijn hierover reeds afspraken gemaakt. Wanneer u niet verzekerd bent, kijkt u dan op de pagina Tarieven. De prijslijst kunt u ook in de praktijk krijgen.
Ben ik verzekerd voor fysiotherapie?
U bent verzekerd voor fysiotherapie indien u bij uw verzekeraar een aanvullende verzekering hebt afgesloten. Het aantal behandelingen dat u vergoed krijgt is afhankelijk van het soort pakket waarvoor u hebt gekozen. Welke dat is kunt u nalezen in uw polis. Bij twijfel adviseren wij u om uw verzekeraar te bellen om dit na te vragen. Of bekijk de pagina Tarieven.
Hoeveel fysiotherapiebehandelingen krijg ik vergoed?
Het aantal behandelingen dat u vergoed krijgt is afhankelijk van het soort aanvullende zorgverzekeringspakket waarvoor u hebt gekozen. Welke dat is kunt u nalezen in uw polis. Bij twijfel adviseren wij u om uw verzekeraar te bellen om dit na te vragen. U kunt over vergoedingen ook contact opnemen met onze assistente: 072 520 40 70.
Moet ik een eigen bijdrage betalen voor fysiotherapie?
Fysiotherapie Elisabeth heeft met alle verzekeraars een contract. Indien u een naturaverzekering hebt afgesloten, worden de verzekerende behandelingen in een keer aan ons voldaan zonder dat u zelf eerst de kosten betaald. Bij een restitutieverzekering kan het in sommige gevallen zo zijn dat u zelf een (klein) deel moet aanvullen of dat u de kosten eerst zelf aan ons betaald, om dit vervolgens zelf bij uw verzekering te verhalen.
Basisverzekering of aanvullende verzekering?
Fysiotherapie zit NIET in het basispakket van de zorgverzekering. Staat uw aandoening op deze chronische lijst, dan komt u mogelijk in aanmerking voor een langdurigere vergoeding vanuit de basisverzekering. Echter zult u dan eerst 20 behandelingen via de aanvullende verzekering of zelf moeten voldoen. Overige klachten worden vergoed vanuit de aanvullende verzekering. Neem contact op met uw zorgverzekeraar wanneer u twijfelt over de vergoeding, of neem contact op met onze assistente voor meer informatie over vergoedingen: 072 520 40 70. Kijk voor meer informatie op de pagina Tarieven.
Wie betaalt mijn behandelingen?
Fysiotherapie Elisabeth heeft met alle zorgverzekeraars een zorgcontract. Uw rekeningen worden door ons bij de zorgverzekeraar gedeclareerd als u aanvullend verzekerd bent.
Moet ik meteen betalen?
Bent u niet aanvullend verzekerd dan worden de rekeningen elke 2 weken naar u opgestuurd. Wij vragen u deze binnen 14 dagen te voldoen. Ook als uw aanvullende verzekering ‘op’ is zullen de rekeningen naar u worden opgestuurd. Wij adviseren u om op de hoogte te zijn van het aantal behandelingen dat u vergoed krijgt. Controleer daarvoor uw polis of bel uw zorgverzekeraar.
Over de behandeling
Hoeveel fysiotherapiebehandelingen heb ik nodig?
Het aantal behandeling dat u nodig hebt is sterk afhankelijk van uw klacht. Tijdens het opstellen van het behandelplan zal de therapeut hiervan een inschatting worden gemaakt.
Hoe lang duurt een fysiotherapiebehandeling?
Een behandeling duurt in principe 25 minuten. Voor een intake plannen we vaak een dubbele tijd in zodat we goed kunnen achterhalen wat uw klacht is. We bespreken dan ook welke behandeling past bij uw klachten en of een fysiotherapiebehandeling gewenst is bij uw klachten. Wanneer na de intake ook een behandeling wordt gegeven (dit kan ook zijn adviezen en oefeningen), wordt er een dubbele behandeling in rekeningen gebracht. Na de intake en 1e behandeling zal de fysiotherapeut uw dossier zorgvuldig invullen en zo nodig een rapportage naar uw huisarts sturen.
Wat neem ik mee naar mijn afspraak?
Als u in het bezit bent van een verwijzing van een huisarts of specialist, neemt u deze dan mee. Neem u verder een (geldige) legitimatiebewijs mee. Met het oog op duurzaamheid verzoeken wij onze patiënten om een eigen badlaken/handdoek mee te nemen naar de afspraak.
Blijf ik tijdens de behandeling bij dezelfde therapeut of wisselt dat?
In principe hebt u altijd dezelfde therapeut. Slechts in uitzonderingsgevallen kan dat wijzigen, maar dat zal altijd overlegd worden. Wilt u zelf door een andere therapeut behandeld worden dan kunt u dat aangeven. Dit is meestal goed mogelijk.
Zorgvuldig handelen bij Manuele therapie en Dry Needling
Afspraak maken
Hoe maak ik een afspraak?
U maakt een afspraak voor een fysiotherapiebehandeling bij Fysiotherapie Elisabeth door te bellen met 072 520 40 70.
U kunt ook mailen naar info@fysiotherapieelisabeth.nl.
Heb ik een verwijzing van de huisarts nodig?
Voor veel fysiotherapiebehandelingen is een verwijsbrief van de huisarts niet meer nodig. U kunt vaak zonder verwijzing van uw arts een afspraak maken met een fysiotherapeut. Na het vraaggesprek (intakegesprek) en een eventueel onderzoek wordt er in overleg bepaald of fysiotherapie u zou kunnen helpen.
Als u een chronische aandoening heeft, zoals vermeld in deze lijst, dan is een verwijzing wel gewenst. De fysiotherapeut kan de behandeling dan eventueel met uw behandelend arts afstemmen.
Hoe kan ik een afspraak wijzigen of annuleren?
U kunt uw afspraak te allen tijde wijzigen of annuleren. Indien u dit minimaal 24 uur vóór uw afspraak doorgeeft, kan dit kosteloos. Indien u dit doet binnen 24 uur voor uw afspraak, dan zien wij ons genoodzaakt 75% van de kosten van deze behandeling in rekening te brengen. Uiteraard zijn er uitzonderingen. Leg uw situatie goed uit aan de assistente, zodat wij een inschatting kunnen maken of er kosten in rekening moeten worden gebracht. Voor het wijzigen van een afspraak belt u met: 072 520 40 70.
Wilt u in het weekend afbellen of een afspraak verplaatsen dan kunt u:
- een bericht inspreken op het antwoordapparaat of
- mailen naar info@fysiotherapieelisabeth.nl.
Wees u ervan bewust dat berichten naar ons e-mailadres niet beveiligd zijn. Bedenk daarom goed welke persoonsgegevens u met ons deelt.
Wat moet ik doen als er sprake is van spoed?
Bij Fysiotherapie Elisabeth doen we ons uiterste best u zo snel mogelijk te helpen. Dit kan vaak al binnen een dag. Als er spoed is, zullen wij onze uiterste best doen om u nog dezelfde dag, of een dag later, een afspraak aan te bieden.
Mag ik een voorkeur aangeven voor een therapeut?
U kunt uw voorkeur voor een fysiotherapeut aangeven. Geef bij het maken van de afspraak aan dat u een specifieke therapeut wenst of dat u bijvoorbeeld door een man of juist door een vrouw behandeld wenst te worden.
Is er een wachtlijst?
Fysiotherapie Elisabeth heeft geen wachtlijst. U kunt in de regel snel bij ons terecht.
Praktische informatie
Wat zijn de openingstijden van Fysiotherapie Elisabeth?
Wij zijn elke werkdag geopend. Telefonisch zijn wij direct bereikbaar tussen 08.00 en 17.00 uur. In de middagpauze, van 12.00 tot 13.00 uur, staat het antwoordapparaat aan. U kunt op ons antwoordapparaat inspreken of ons op een later tijdstip opnieuw proberen te bereiken.
Waar kan ik parkeren en zijn hier kosten aan verbonden?
U kunt in de van Everdingenstraat parkeren. Let op: hier zijn kosten aan verbonden. Vergeet niet uw parkeerapp te activeren of de parkeermeter te betalen voordat u naar binnen gaat.
Bij onze locatie op de Vliegerstraat 3 in Alkmaar kunt u gratis parkeren.
Waar zit Fysiotherapie Elisabeth?
De hoofdpraktijk van Fysiotherapie Elisabeth is gevestigd in het voormalig St. Elisabeth ziekenhuis in Alkmaar. Maar wij hebben verschillende specialisaties op verschillende vestigingen ondergebracht. Zo zijn wij verspreid over Alkmaar voor vrijwel iedereen goed toegankelijk!
Je vindt ons op de volgende locaties:
Hoofdlocatie
Van Everdingenstraat 42, 1814 HA Alkmaar
Tweede locatie
De Vliegerstraat 3, 1816 KD Alkmaar
Staat uw vraag er niet tussen?
Neem contact met ons op! Via info@fysiotherapieelisabeth.nl of 072-520 40 70